Nieuws /

Achter de schermen bij Huka: Bas Kamp

De mensen die voor Huka werken; wie zijn dat nou eigenlijk? Hoe dragen zij op hun eigen manier bij aan de organisatie, met hun persoonlijke kwaliteiten en manier van werken? Vanaf nu spreken we eens in de zoveel tijd iemand achter de schermen. We beginnen deze reeks met Bas Kamp, directeur van Huka. Als zoon-van was het zeker niet vanzelfsprekend dat hij het stokje zou overnemen. Na wat omwentelingen zit Bas dan nu tóch aan het roer. Hij vertelt graag hoe hij er gekomen is waar hij nu staat.

Elke dag een uitdaging
‘Elke werkdag is voor mij anders. Ik krijg energie van die afwisseling. We beginnen onze werkdag Bas Huka web 10trouwens wel elke dag hetzelfde: met een scrum-meeting. Wat loopt er allemaal en waar kunnen we actie op ondernemen? Wie kan waar bij helpen? Tijdens de dagelijkse bijeenkomsten krijgen we dat snel helder. Waar ik vooral mijn lol uit haal is het klantcontact. In elk gesprek bedenk ik wat je voor elkaar kunt betekenen. Het is niet alleen halen, maar ook brengen. Daar zit voor mij elke keer weer de uitdaging.

Wisselwerking
Sinds kort hebben we een sales manager, hij heeft een groot deel van Nederland onder zijn hoede. Ik focus me derhalve meer op het buitenland en de ‘overall’-lijn van Huka. Het strategische: waar staan we en waar gaan we naartoe? Ik houd van het soort van spel dat we hier intern spelen, met de jongens van de productie. De kern is de wisselwerking: ik moet zorgen dat zij aan het produceren blijven en zij moeten mij - en de orders die ik binnenhaal - bij blijven houden. Dus zodra zij heel weinig hebben te doen, kunnen ze mij uitlachen, want dan heb ik mijn werk niet goed gedaan. Als zij heel druk zijn, dan lopen de zaken goed. Ik ben wel eens met mijn armen in de lucht naar binnen komen lopen na een goede order, van: ‘YESSSSSS!’.  De jongens van de productie gooiden met z’n allen hun hoofd in hun nek en riepen met z´n allen: ah neeeee……! Dat vind ik echt leuk! (lacht).

Successen vieren
Transparantie en openheid vind ik heel belangrijk. Wij informeren altijd iedereen over hoe het ervoor staat. Elk kwartaal weet elke medewerker wat de omzet is geweest, wat onze doelen waren en of deze behaald zijn en wat er nog in het vat zit voor de toekomst. Het gaat nu heel goed met Huka en dat wil ik delen. Om de successen dan samen te vieren, dat vind ik leuk. Een paar weken geleden werd duidelijk dat we een heel goed eerste kwartaal hebben gehad en toen zijn we eerder gestopt. We zijn met z’n allen bier gaan drinken. Die openheid is er altijd al wel geweest, maar ik denk dat ik daar wel wat meer behoefte aan heb dan mijn voorgangers. De jongens van productie, zij doen het. Zij verdienen uiteindelijk het geld, bot gezegd. Als ik geen fiets de deur uit kan doen, dan houdt het al snel op. Dus daarom moeten zij gewaardeerd worden en wil ik iedereen betrekken. Ik merk dat het delen leidt tot een bepaalde saamhorigheid, een gevoel van trots en betrokkenheid.

Juiste snaar
Bas Huka web 2Ik ben eigenlijk helemaal niet zo bezig met de buitenkant. Op het moment dat je het intern goed geregeld hebt, dan straalt dat uit naar buiten. Dat hoef je niet heel breed uit te meten. Het mooie is dat als ik in het buitenland ben, ze altijd eerst vragen hoe het met de binnendienst is. Daarna vragen ze hoe het met mij is. Dat geeft aan dat onze binnendienst de juiste snaar raakt bij de klanten. Snel antwoord, betrokken, vriendelijk. Ze hebben hun eigen verantwoordelijkheid en autonomie. Ik geef ze die bewust. Het enige dat
ik zeg: ik wil dat je dit en dit doet, hoe je het doet, laat ik aan jou over. Als je hulp nodig hebt, vraag het me, maar anders ga ik er vanuit dat het opgelost wordt. Je geeft hiermee vertrouwen en je krijgt dan ook veel vertrouwen terug. Dat vertaalt zich in dit soort klantcontacten. Ik ga daar niet tussen zitten. 

Familiaire cultuur
Het familiaire zit deels in de familieband, maar eigenlijk denk ik nog veel meer in hoe we hier met elkaar omgaan. De familiaire cultuur binnen onze organisatie: alles delen, de positieve dingen, maar ook de negatieve. Elkaar helpen als er een keer een collega ziek is, bijvoorbeeld. Kunnen klagen als het even niet goed loopt. Je moet ook een keer met de deur kunnen gooien. We vangen dingen van elkaar op en zorgen goed voor elkaar. Het uitgangspunt is: als Huka goed voor jullie zorgt en jullie zorgen goed voor Huka, dan kun je jaren met elkaar verder.

Binnenkort praten we met een andere Huka-medewerker. Tot de volgende keer!